Zalando och Ingram Micro ingår partnerskap för att driva nordiskt fullfilmentcenter i Stockholm

STOCKHOLM, den 9 oktober 2017 // Zalando, Europas ledande modeplattform online, och Ingram Micro kommer tillsammans att starta det första nordiska fullfillmentcentret i Sverige. Globala IT-distributören Ingram Micro kommer att driva ett fullfillmentcenter i Brunna i utkanten av Stockholm tillsammans med fastighetsutvecklaren NREP Logicenters. Partnerskapet mellan Ingram Micro och Zalando är ett ytterligare steg i Zalandos ambition att etablera lokala fullfillmentcenter och investera i fortsatt tillväxt i Norden.

Zalando har en tydlig plan för Norden. Vårt mål är att under de kommande åren öka intäkterna med en miljard euro, genom att förbättra hela kundresan och erbjuda ännu mer relevant mode. För att nå detta ambitiösa, men fullt realistiska mål, behöver vi utöka vårt logistikerbjudande lokalt för att komma närmare våra nordiska kunder. Jag är stolt över att tillkännage vårt partnerskap med Ingram Micro som också underlättar vår förståelse för marknadspotentialen då de första paketen skickas från fullfillmentcentret i Brunna redan senare i år”, säger Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Ingram Micro kommer att driva fullfillmentcentret i Brunna, där leveranser och returtjänster väntas öka i allt snabbare takt under 2017 och 2018. En temporär lösning gör det möjligt för Zalando att komma i gång med verksamheten redan i slutet av 2017, då de första paketen kommer att levereras till svenska kunder. När fullfillmentcentret har nått full kapacitet kommer Zalandos leveranstider i Norden att halveras, leveranserna till regionala huvudstäder ske redan nästa dag och mer än 500 arbetstillfällen skapas.

Den nya verksamheten i Brunna innebär en kraftigt ökad närvaro på den växande nordiska marknaden, och markerar även en viktig milstolpe i vårt lyckade samarbete med vår partner Zalando. Vi har jobbat tillsammans med Zalando i nästan ett decennium nu, och är stolta att vi fått förtroendet att leda det senaste tillskottet i Zalandos växande nätverk av regionala fullfillmentcenter.” kommenterar Michiel Alting von Geusau, Executive Vice President EMEA & APAC, Ingram Micro CLS.

Brunna valdes som plats för fullfillmentcentret med anledning av sitt geografiska läge, som är idealiskt för paketleveranser till Danmark, Finland, Norge och andra orter i Sverige. Den ständigt växande kundkretsen kommer att uppleva en smidigare köpresa och varorna kommer att erhållas snabbare. Nordiska pilotprojekt, som de return on demand-tjänster som sedan tidigare finns i Stockholm, kommer att testas via det nya centret. Zalando påbörjade internationaliseringen av sina fullfillmentcenter i december 2015 genom att öppna ett fullfillmentcenter i Italien, och i slutet av 2017 kommer Zalando att bedriva åtta fullfillmentcenter på fem olika europeiska marknader.

Partnerskapet mellan Ingram Micro och Zalando inleddes år 2008 i samband med att den europeiska e-handelspionjären Docdata blev Zalandos första leverantör av logistiktjänster. I december 2015 förvärvades Docdata av Ingram Micro och i dag är Ingram Micro en av Zalandos avgörande partners för både lokala verksamheter och internationell returhantering. Ingram Micro driver fullfilmentcenter i hela Norden med verksamheter i Borås och Rosersberg i Sverige och i Espo i Finland.

Om Ingram Micro Commerce & Fullfillment

Ingram Micro Commerce & Fullfillment Europe erbjuder ledande varumärken och återförsäljare ett brett utbud av fullt integrerade fullfillment-lösningar. Ingram Micro tillhandahåller sina tjänster från distributionscenter som är placerade världen över och hjälper därmed kunderna att leverera en exceptionell kundupplevelse i varje order, varje dag, överallt. Ingram Micros tjänster inkluderar allt från omni-channel fullfillment och en global distributionsplattform för hantering av internationella returer, till ett brett utbud av mervärdestjänster. Ingram Micros kunder inom Commerce & Fullfillment är ledande e-handelsaktörer såsom Zalando, bol.com, de Bijenkorf, Sonos, MediaMarkt, Wine in Black med flera.

 

Om Zalando

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande modeplattform för kvinnor, män och barn. Vi erbjuder våra kunder en one-stop-shop med en bekväm shoppingupplevelse som innehåller ett brett utbud av modeartiklar, inklusive skor, kläder och accessoarer, med kostnadsfria leveranser och returer. Vårt sortiment med nästan 2 000 internationella modemärken är en mix av populära globala märken, snabbväxande modemärken och lokala märken, och kompletteras av våra privata märkesprodukter. Vårt lokala utbud speglar de kundpreferenser som finns i våra 15 olika marknader i Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz, Polen och Storbritannien. Vårt logistiknätverk med fyra lokala fullfillmentcenter i Tyskland, som assisteras av varuhus i norra Italien och i Frankrike med fokus på lokala kundbehov, tillåter oss att på ett effektivt sätt nå våra kunder i hela Europa. Vi är övertygade om att vår mix av mode, logistik och teknologi ger oss möjligheten att erbjuda mervärde till både våra kunder och våra varumärkespartners. Zalandos shop har cirka 200 miljoner besökare per månad. 70 procent av trafiken kommer från mobila enheter (Q2 2017), vilket resulterade i 21,2 miljoner aktiva kunder i slutet av andra kvartalet 2017.