Hur påverkar COVID-19? Datalogic och Ingram Micro diskuterar.

Datalogic är ett globalt företag på marknaden för automatisk datainsamling specialiserade inom design och produktion av streckkodsläsare, mobila datorer, sensorer för detektering och mer därtill.  Deras lösningar används inom detaljhandel, tillverkning, transport & logistik och vårdindustrin. Branscher som liksom många andra påverkats mycket av pandemin. Men kan det kanske också komma positiva förändringar ur tider som dessa?

Vi tog ett samtal med Jennifer Pintér, Baltic and Nordic Territory Channel Manager på Datalogic, och Jesper Tørnkvist som är nordiskt ansvarig för affärsområdet Speciality* på Ingram Micro för att höra med dem.

Vad har förändrats under COVID-19 för er som anställda?

Jennifer: På Datalogic har vi alla uppmuntrats att arbeta hemifrån. Jag brukar resa mycket eftersom mitt område sträcker sig över de nordiska och baltiska länderna, så för mig har det varit en stor förändring att inte kunna besöka mina partners. Jag saknar den personliga kontakten. Men jag måste säga att det har fungerat ganska bra, och vi vänjer oss vid en ny vardag där tekniken är viktig.

Jesper: Jag har mycket kontakt med vårt EMEA-team och jag känner att vi i Norden var mer förberedda för att arbeta hemifrån än många andra länder. Naturligtvis kämpade många i början och det tog lite tid att vänja sig vid det, men det är som Jennifer säger, det är en ny vardag vi anpassar oss till. Det kräver dock en ny typ av coachning och ledarskap. Människor har å ena sidan mer flexibilitet, men det är viktigt att inte låta arbetsdagen sträcka sig för mycket in i ens privata sfär och familjetid.

Hur har ert företags verksamhet påverkats?

Jennifer: COVID har haft en varierande effekt på vår försäljning. Vissa vertikaler har absolut påverkats negativt, till exempel när nästan alla flygplatser som är ett viktigt affärsområde för oss, mer eller mindre stängdes ner. Men å andra sidan började vi redan från första dagen att se nya affärer och intäkter relaterade till COVID-19. Till exempel den stora tillfälliga kliniken som byggdes i Stockholm där det behövdes mycket ny utrustning. Jämfört med hela världen där samhällen stängdes ner har vi mer eller mindre kunnat hålla igång vår verksamhet på rätt spår. När nu företag inser att detta inte kommer att ta gå över inom en överskådlig framtid ser vi också projekt komma tillbaka. Alla förstår att vi inte kan fortsätta lägga saker på vänt; detta är det nya normala.

Jesper: På Ingram Micro har vi faktiskt sett ett ganska normalt tempo hela tiden och gjort våra siffror vilket vi naturligtvis inte förväntade oss eftersom större projekt och lanseringar uteblivit. Det har naturligtvis skett en liten kostnadsminskning på grund av att vi inte har rest, men vi har också haft ganska god försäljning, trots nedgången inom exempelvis hela hotellbranschen.

Hur har efterfrågan på produkter förändrats?

Jennifer: Vi har sett en ökad efterfrågan på vissa produkter baserat på funktioner som vi alltid har haft, men som inte har setts som ett måste förut. Till exempel kan många av våra produkter rengöras med desinfektionsmedel. Detta är en värdefull funktion som tidigare inte efterfrågats i någon större utsträckning utanför sjukhusmiljöer, men nu ses som viktigt i alla utrymmen. Kunder är också glada att höra att det är möjligt att styra och administrera våra produkter på distans. Slutligen ser vi en ökad efterfrågan från vårdinstitutioner som behöver långsiktiga lösningar som gör deras dagliga uppgifter mer effektiva och korrekta.

Jesper: Vi ser fler möjligheter från COVID-19-relaterade vårdkunder. Antalet produkter som behövs på grund av tester har ökat. Efterfrågan på skanning inom butiker har också ökat och även efter självutcheckning hos många återförsäljare. Detta är ett resultat av att människor inte vill ha nära kontakt med andra. Dessutom behöver företag mer utrustning för att personal ska kunna arbeta hemifrån, för att möjliggöra digitala möten.

Hur ser ni att streckkods- och POS-marknaden förändras på grund av COVID-19 i framtiden?

Jennifer: Ur detaljhandelns synvinkel fortsätter de att investera i Datalogic-produkter och lösningar som håller kunder och deras medarbetare på ett hälsosamt avstånd. Detta inkluderar våra lösningar för självutcheckning och självskanning. Ju färre människor som behöver hantera de produkter som säljs i butik, desto bättre. Och det är vad våra lösningar möjliggör. Även återförsäljare som inte tidigare har tittat på dessa typer av kassalösningar börjar lägga märke till det.

Jesper: Vi ser redan leverantörer som introducerar nya produkter i sitt produktsortiment kring handdesinfektionsmedel med skärmar och kroppstemperaturanordningar som ett exempel. Något som är bra mitt i allt är att det uppmuntrar oss alla att tänka i nya banor och komma på nya idéer. Det finns heller inga stora kostnader för att prova något nytt när det är virtuellt. Vi kan komma ut ur vår komfortzon och våga försöka för att ibland misslyckas men till slut lyckas.

 

Läs mer om Datalogic och deras produkter här: https://www.datalogic.com/

 

* Inom Speciality levererar vi digitala lösningar från POS, skanning & utskriftslösningar till robusta surfplattor och informationsdisplayer för branscher som: Transport & Logistik, detaljhandel, sjukvård, tillverkning och mycket mer. Läs mer om vårt erbjudande här: https://www.ingrammicro.se/dc-pos/