Sappa valde Ingram Micro som logistikpartner

I början av april startades ett nytt logistikuppdrag igång på Ingram Micros lager i Borås. Det är ingen mindre än Sveriges kundvänligaste operatör Sappa som flyttat in sina produkter.

”Vi växte ur vår tidigare logistiklösning och började i början av 2016 att se oss om efter en ny partner. I Ingram Micro har vi hittat en kunnig och flexibel samarbetspartner som vi kan växa med”, säger Jonatan Linde som är försäljningsansvarig mot konsument på Sappa.

Sappa har sedan 2010 arbetat som fullskalig TV-operatör på den svenska marknaden. I en bransch där alla spelare arbetar med i princip samma utbud valde de att lägga fokus på kundupplevelsen och att ha bäst bemötande och service. De kallar sig Sveriges mest kundvänliga företag. Med ett kundlojalitetscenter som tar emot ärenden på telefon direkt utan knappval och som gärna lägger lite extra tid på kunden för att tillgodose dess behov har de lycktas väl och ökat mycket de senaste åren.

Idag når de med sitt utbud av digitala tjänster inom TV, bredband och fast telefoni ut till drygt en halv miljon konsumenter. De har ca 40 000 konsumentkunder och resterande når de genom fastighetsägare, föreningar och företag.

Men tillväxten började ge utmaningar i logistiken redan under 2015. Lösningen som då innebar att leveranserna till en kund ibland kunde komma från tre olika lager började bli ohållbar. Ordern packades dagen efter den kom in och var sedan framme först dag 3 hos konsumenten. Sappa hade då haft samma logistiklösning från start, men behövde nu söka efter en partner som klarade av ökade volymer av digitalboxar, tv-moduler, programkort, bredbandsmodem mm.

”Att få in ett expansivt företag som Sappa som logistikkund har varit väldigt spännande och roligt. Jag känner att vi hittade varandra direkt och flytten och sammarbetet kunde inte börjat på ett bättre sätt”, säger Emil Marntell som är kundansvarig för Sappa på Ingram Micro.

 

Med Ingram Micro som logistikpartner har Sappa inte bara fått ner leveranstiden med 1-2 dagar, de kan också sampacka alla produkter vilket ger kunden en leverans istället för flera. De har också fått en lägre kostnad per leverans då man kan dra nytta av Ingram Micros storlek och de konkurrenskraftiga priser som kan erbjudas.

”Ingram Micro har visat sig vara mycket lösningsorienterade och har hela tiden fokuserat på vad vi vill åstadkomma istället för att titta på vad vi har haft tidigare”, säger Jonatan.

Tillsammans lyckades Ingram Micro och Sappa genomföra flytten av system mycket smidigt och idag går ca 40 leveranser om dagen ut till Sappas kunder från Ingram Micros lager i Borås. En siffra som såväl Sappa som Ingram Micro är säkra på bara kommer att öka med tiden.